Wie is verantwoordelijk voor lading zekeren?

Weg over Grevelingendam afgesloten door afgevallen lading”, “Snelweg bezaaid met glas door afgevallen lading”, “Afgevallen lading kost automobilist het leven, vrachtwagenbestuurder aangehouden”. Zomaar wat krantenkoppen. Het (goed) vastzetten van lading is een discussiepunt dat al heel lang speelt. Die discussie begint eigenlijk met de vraag: “Wie is verantwoordelijk voor het beladen van een voertuig en het vastzetten van lading?” Deze vraag is een andere dan de vraag wie aansprakelijk gesteld kan worden op het moment dat er een ongeval plaatsvindt door lading die niet goed vast staat of wanneer bij een controle wordt geconstateerd dat lading niet goed vast staat.


Verantwoordelijk

Het ergens verantwoordelijk voor zijn is iets anders dat er verantwoordelijkheid voor dragen. In de basis is het ergens voor verantwoordelijk zijn heel simpel: degene die het heeft gedaan, is ook verantwoordelijk voor hetgeen hij heeft gedaan. Dat wil niet zeggen dat de persoon er ook wat aan kon doen, of dat het diens schuld is. Voorbeeld: wanneer een heftruckchauffeur een pallet met jerrycans lost en één van die cans valt op de grond, dan is het de heftruckchauffeur die daarvoor verantwoordelijk is. Hij is immers degene die het heeft gedaan. Maar wanneer blijkt dat de pallet aan de achterzijde rot was, niet goed was opgestapeld of niet goed was geseald, dan kan de heftruckchauffeur in feite niets doen aan het incident. Dit ondanks het feit dat hij er wel verantwoordelijk voor was.

De vraag wie ergens verantwoordelijk voor is, is in feite de vraag: “Wie moet nu wat doen?”. En in het kader van dit schrijven de vraag: “Wie moet een voertuig beladen en de lading vastzetten?”.

Aansprakelijk

Als het gaat om de aansprakelijkheid, is de vraag wie nu kan worden aangesproken op de incidenten die hebben plaatsgevonden. In het voorbeeld van de heftruckchauffeur, verantwoordelijk voor het ontstaan van het incident, kan bijvoorbeeld naar de belader van het voertuig of de verpakker van de jerrycan worden gekeken om te beoordelen of deze ‘in gebreke zijn gebleven’ bij het uitvoeren van hun werkzaamheden (in het kader van het ADR: voor de betekenis van belader en verpakker, zie 1.2.1 van het ADR). Wanneer iemand (of een organisatie) aansprakelijk gesteld wordt, komt het vaak neer op het betalen van boetes voor de begane overtreding.

Het volledige artikel is te vinden op Chemische logistiek Magazine (editie 6). Neem een abonnement en kijk in het archief.

Ben je op zoek naar een https://www.veiligheidsadviseur-adr.nl/transportbedrijven-2/? Neem contact op.

Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagramby feather
Geplaatst in ADR en getagd met , , , , .