Het ADR (Pan-Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg) stelt eisen aan de veiligheid rondom het vervoer van gevaarlijke stoffen. Een belangrijke rol binnen deze code is de ADR-veiligheidsadviseur, die verantwoordelijk is voor de naleving van de regelgeving. De eisen voor het examen voor ADR-veiligheidsadviseur variëren per land, hoewel de basisinhoud Europees is vastgelegd. Hieronder worden de belangrijkste verschillen besproken tussen de verschillende landen.
Nederland
In Nederland wordt het examen voor ADR-veiligheidsadviseur georganiseerd door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Het initiële examen bestaat uit 30 multiple choice questions + case study + 10 open vragen. De kandidaat moet kennis tonen van het ADR en nationale regelgeving.
Een typisch Nederlands kenmerk is dat de examens digitaal afgenomen worden, en dat er regelmatig examenrondes zijn verspreid over het jaar. De herexamens kunnen relatief snel worden ingepland, wat flexibel is voor kandidaten die een tweede poging nodig hebben. De geldigheid van het certificaat is vijf jaar, waarna de kandidaat een verlengingsexamen moet afleggen om de geldigheid te behouden. Het examen in Nederland is relatief lastig om te behalen mede omdat men 70% correct moet scoren.
In Nederland is er relatief weinig materiaal om te oefenen voor het examen. Op gevaarlijke-stoffen.com zijn echter wel oefenmodules ter beschikking zodat men zich toch kan voorbereiden.
België
In België wordt het examen voor ADR-veiligheidsadviseur afgelegd bij het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) of een erkend examencentrum. Het examen bestaat eveneens uit een theorietoets en casussen, vergelijkbaar met Nederland. Echter, de Belgische examens besteden meer aandacht aan specifieke veiligheidsprocedures die binnen België gelden.
Een bijzonderheid in België is de tweetaligheid. Examenkandidaten kunnen het examen in het Nederlands of Frans afleggen, afhankelijk van hun voorkeur. Het examen kan in de meeste grote steden afgelegd worden. Het bestaat uit twee delen: een algemeen deel en modaliteitsdeel. Bij 60% score is men geslaagd.
Duitsland
In Duitsland wordt het ADR-examen afgenomen door de Industrie- und Handelskammer (IHK), die verantwoordelijk is voor de certificering van veiligheidsadviseurs. De Duitse aanpak is streng en uitgebreid. Naast een theorietoets worden er diepgaande schriftelijke vragen gesteld, waarbij de kandidaat moet aantonen grondige kennis te hebben van de ADR-regelgeving en de toepassing daarvan in specifieke transportscenario’s.
Een belangrijk verschil in Duitsland is dat het examen moeilijker wordt beschouwd door het gebruik van open vragen in plaats van alleen meerkeuzenvragen. Dit dwingt de kandidaten om gedetailleerder te antwoorden en hun redenering toe te lichten. Ook krijgt men meer tijd: 100 minutes voor de eerste modaliteit + 50 minuten voor aanvullende modaliteiten. Duitsland, kent net zoals in Luxemburg, een goed te doen, 50% score en men is geslaagd. Om examen te kunnen doen hoeft men niet een opleiding te volgen en men kan verspreid over Duitsland direct bij een IHK aanmelden voor het examen. Er kan geoefend worden met oefenmodules voor het Duitse examen op ADR-gefahrgutbeautratragter.de
Frankrijk
In Frankrijk wordt het examen voor ADR-veiligheidsadviseur georganiseerd door de CIFMD. Net als in de andere landen bestaat het examen uit een theoretisch gedeelte en casussen, maar in Frankrijk ligt de nadruk sterker op de nationale wetgeving en procedures. Het examen bestaat uit 50-80 vragen en 2 cases en bij 60% correct is men geslaagd.
Frankrijk heeft strenge eisen voor hercertificering. De examens worden relatief zeldzamer georganiseerd dan in bijvoorbeeld Nederland of België, wat betekent dat kandidaten zich goed moeten voorbereiden om in één keer te slagen. Daarnaast legt Frankrijk veel nadruk op het naleven van milieuregels in het kader van ADR, gezien het belang van duurzaamheid binnen de Franse regelgeving.
Andere landen
Het examen kan nog lastiger zijn dan in bovenstaande landen, in Italië namelijk: 496 multiple choice vragen over algemene kennis (+ 209 voor tankwagens, 94 voor klasse 1, 112 voor klasse 7; + 1 case study. Daarbij dient men 80% correct te hebben. Ook in Noorwegen dient men 80% te behalen, maar hier krijgt men wel maar liefst 5 uur voor het examen. De meeste landen zitten rond de 60-65% score wanneer men geslaagd is.
Hoewel de basis van het examen voor ADR-veiligheidsadviseur in Europa uniform is, zijn er duidelijke nationale verschillen in de manier waarop de examens worden afgenomen en de inhoudelijke nadrukken.
by