Meer zelfregulering in nalevering regels ADR vraagt om kennis bij de planners

Het naleven van de regels van het vervoer gevaarlijke stoffen volgens het ADR vraagt om kennis van zaken bij alle betrokkenen. Dat geldt zeker ook voor de planners op de planning. Zij plannen de vrachten, stellen vrachtdocumenten op en schakelen eigen rijders of charters in. Zo dienen zij na te gaan of de ADR wordt nageleefd en dient men te controleren of de eigen rijder of charters over een ADR veiligheidsadviseur beschikt.

Conform de ADR dient iedereen die zich bezig houdt met het laten versturen van gevaarlijke stoffen aantoonbaar opgeleid te zijn. Stelt de planner CMR’s / vrachtdocumenten op en weet men niet altijd of u het conform de wet- en regelgeving gaat dan is training ‘Opstellen vrachtdocumenten’ een aanrader. voor u.

Als opdrachtgever voor het vervoer van gevaarlijke stoffen mag u alleen gebruik maken van charters die aan de ADR voldoen. Dit betekent dat het raadzaam is te verifiëren of ze over een ADR veiligheidsadviseur beschikken en dit actief te controleren. De goedkoopste vorm is die van de eigen rijder. Voor de eigen rijder zijn er goedkope pakketten waarbij de diensten van een ADR veiligheidsadviseur al voor € 149,- per eigen rijder per jaar ingehuurd kan worden. Voor grotere transportbedrijven liggen de prijzen natuurlijk wat hoger. :

Het niet naleven van de regels kan er voor zorgen dat onverwachte claims en boetes worden neergelegd. Het is dus raadzaam om de kennis ook bij planners op niveau te brengen.

Facebooktwitterlinkedinyoutubeinstagramby feather
Geplaatst in Veiligheidsadviseur en getagd met , , , , .